HISTÓRIA SAMOLEPIEK
Samolepky sú už bežnou súčasťou nášho každodenného života. Využívame ich v reklame, škole, doma, pri tvorení, zdobení a iných rôznych činnostiach. Neboli však vždy natoľko významným prvkom ako sú dnes. Pátral som v histórii a natrafil som na celkom fascinujúce informácie.
Začali sa využívať medzi európskymi obchodníkmi približne v roku 1880. V preplnených oblastiach trhu výrobcovia začali hľadať spôsob ako pritiahnuť pozornosť potencionálnych zákazníkov, tým že pripájali svetlé papierové štítky na ich preplnené prepravky s tovarom. Nie je jasné, kde sa začali tieto papierové štítky tlačiť, ale v krátkom čase sa na nich objavila aj reklamná potlač alebo cenníky. Boli upevňované pomocou gumovej pasty a od vtedy sa stali známe ako samolepky.
Prví, kto ich začal bežne využívať boli predajcovia ovocia, ale zakrátko sa už používali aj na pritiahnutie pozornosti na škatuľky cigariet, plechovky s ovocím a sklenené nádoby na cukríky. Na prelome storočia už boli samolepky súčasťou reklamného priemyslu.
V počiatkoch rokov 1900 bola vytvorená gumová pasta, ktorá bola aplikovaná a potom vysušená. Musela sa pred použitím navlhčiť, takže samolepka mohla byť umiestnená. Zakrátko sa stali dostupné aj poštovné známky využívajúce túto techniku. Samolepky s namáčaným lepidlom sa využívali aj na identifikáciu batožín, ktoré boli nakladané a vykladané na parníky a iné masové dopravné prostriedky. Bol to R. Stanton Avery, ktorý ako prvý uviedol na trh samolepiaci štítok s odlepovacím povrchom. Spoločnosť Avery sa stala svetovým lídrom trhu zo samolepkami a štítkami.
Napriek častejšiemu využívaniu samolepiek na komerčné účely prišlo postupne do módy aj zdobenie pre súkromné účely. Samolepky zamerané na deti, označovanie hospodárskych zvierat, divokých zvierat, psov a mačiek, áut a vlakov začali byť populárne v rokoch 1930.
Samolepka na nárazníkoch prišla do módy krátko pred druhou svetovou vojnou. Ako prvé boli produkované tlačiarňami Forest Gill v Kansas City. Zo začiatku boli používané v marketingu pri atrakcii Rocky Mountains v Rock City. V začiatkoch rokov 1940 sa zamestnanci potulovali po parkovisku a lepili nárazníkové samolepky „bol som v Rock City“ na každé auto či to majiteľ auta chcel alebo nie.
Typy samolepiek a ich využitie naďalej rástli v posledných rokoch natoľko že sa stali už bežnou súčasťou každodenného života po celom svete.